Felhívás | Kreatív Történelem Tanulmányi Verseny 2024/2025

Felhívás | Kreatív Történelem Tanulmányi Verseny 2024/2025

 

A PTE Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Történettudományi Intézet, illetve a PTE Babits Mihály Gimnázium szervezésében ismét megrendezésre kerül a Kreatív Történelem Tanulmányi Verseny középiskolások részére.

A tanulmányi verseny évente kerül megrendezésre, és minden kiírás során egy, a történelem érettségin jellemzően előforduló, hangsúlyos témát dolgoz fel. A felkészülés során a vetélkedő résztvevői nem csupán intenzívebb és komplexebb tudást szereznek a kitűzött témakörrel kapcsolatban, de a feladatok elkészítése révén a múlthoz fűződő kapcsolatuk is jelentősen átalakul, személyesebbé válik.
 

A verseny célja:

  • hogy a tanulók az érdekes és a kreativitásukra építő feladatok megoldásával tegyék élővé az iskolai keretek között elsajátított tananyagot;
  • hogy segítse a tanulókat az önálló ismeretszerzésben, a megfelelő szakirodalmak felkutatásában, illetve az áttekintett források szintetizálásában, ismereteik gyakorlati alkalmazásában;
  • hogy a csapatmunka révén a diákok felismerjék a kooperáció, a közös feladatmegoldás jelentőségét, működési mechanizmusait; képesek legyenek közösen tudományos teljesítményt produkálni.

Mindemellett a verseny egyik kiemelt célja az, hogy intenzívebbé tegye a történettudomány és a történelemtanítás (közoktatás) kapcsolatát, érdekes és újszerű terepet biztosítson a tehetséges diákok kibontakozásának, valamint hogy kedvet ébresszen bennük a felsőfokú történelmi tanulmányok folytatására. A verseny szervezői részben a feladatok, részben a PTE BTK TTI által működtetett szakmódszertani portálon (www.arkadiafolyoirat.hu) megjelentetett tanulmányok révén segítik a legújabb kutatási eredmények közvetítését a diákok felé, egyben támogatják az érettségire történő felkészülésüket is.


Idén a Kádár-korszak kerül a középpontba

A Kádár-korszak (1956-1989) a 20. századi magyar történelem leghosszabb, látványos politikai fordulat nélküli időszaka. E bő három évtizedben napjainkig meghatározó társadalmi, gazdasági és kulturális változások mentek végbe. A viszonylagos nyugalom évtizedeit egymásra torlódó társadalmi megrázkódtatások (a világháború, a Rákosi-korszak, a forradalmat követő megtorlás és a kollektivizálás második hulláma) előzték meg. Ehhez képest a korszakban, bár korlátok között és jelentős áldozatok árán, de tömegek számára vált lehetővé a regenerálódás és a szerény anyagi gyarapodás.

Az ’50-es éveket jellemző hidegháborús feszültséghez képest a nemzetközi kapcsolatokban is enyhülés mutatkozott, amit korábban ismeretlen léptékű technikai fejlődés kísért. Érthető ezért, hogy a Kádár-korszak emlékezete kétpólusú: az egyik a negatívumokat emeli ki, a megtorlást, a szellemi élet korlátozását, az ügynököket, a kiszolgáltatottságot, az ideológiai meghatározottságot, a mindennapi propagandát. A másik megítélés a biztonságra, a tervezhetőségre helyezi a hangsúlyt: lassan, de biztosan lehetett gyarapodni, volt munka, komfortos volt a kaloda. A kép tehát nem egyszerűen fekete vagy fehér. Hanem milyen?

A Kádár-korszak ambivalens viszonyainak megértése, az ellentmondásos tapasztalatok és elbeszélések közötti eligazodás jelentősége túlmutat az érettségire való céltudatos felkészülésen: a korszak megismerésével családjaitok történetét, szüleitek és nagyszüleitek tapasztalatait érthetitek meg, saját TÖRTÉNET-etekkel léphettek párbeszédbe. Szép kihívás, vágjatok bele!


A vetélkedőn 4 fős középiskolai csapatok indulhatnak.

A nevezés ingyenes! A regisztráció és az első feladatlap beküldésének határideje: 2024. december 6.

Beküldési cím: kreativtortenelem.pte@gmail.com vagy postán PTE BTK Történettudományi Intézet, 7624 Pécs Rókus u. 2.
A borítékra kérjük ráírni: Kreatív Történelem továbbá a csapat és az iskola nevét!

Forrás: kreativtortenelem.hu

Történettudományi Intézet - Modernkori Történeti Tanszék